Eix 2

Procés de l’aprenentatge competencial: metodologia

Veure criteris

Criteri 11

La funció de l’avaluació

Per poder afegir comentaris i adjuntar evidències heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.

Contestar algunes o totes aquestes preguntes us ajudarà a avaluar-vos com a centre i definir on sou

  • 11.1 Al centre educatiu, de quina manera l’avaluació serveix per millorar les experiències d’aprenentatge i regular les pràctiques docents?

    Possibles evidències:

    La següent llista de possibles evidències és orientadora i no exhaustiva. Cada centre hauria de tenir en compte, a més de les que es detallen a continuació, altres possibles fonts d'informació relacionades amb aquest criteri que puguin ajudar-lo a situar-se en la rúbrica.

    POLÍTICA de CENTRE

    - Processos establerts perquè l’avaluació serveixi per regular/millorar l’activitat d’aprenentatge.

    - Processos avaluadors en els que es diferencia clarament la recollida d’evidències sobre el procés d’aprenentage i els resultats de cada alumne (què ha aprés i com ho ha aprés) de la valoració que se’n fa sobre uns objectius generals o estàndards (avaluació normativa) i sobre les capacitats de cada un dels infants i joves (avaluació criterial).

    - Processos establerts per valorar el procés i els resultats dels aprenentatges de l'alumnat segons les capacitats singulars de cadascun dels infants i joves (avaluació criterial).

    PRÀCTIQUES de CENTRE

    - Processos per explicitar els objectius de l’activitat d’aprenentatge.

    - Ús d’eines i processos de coavaluació i autoavaluació per millorar l’experiència d’aprenentatge i desenvolupar la metacognició a través d’aquesta activitat.

    - Tipus d’evidències i instruments utilitzats per a l’avaluació de l’activitat, per exemple: 

    • Portafolis.
    • Quaderns de bitàcola.
    • Proves.
    • Rúbriques.
    • Treballs.
    • Pautes d’observació.
    • Graelles.
    • Bases d’orientació.
    • Mapes conceptuals.
    • Qüestionari KPSI.

    - Processos d’avaluació de l’activitat, per exemple:

    • El docent avalua el procés, no només el final.
    • L’infant participa en el procés de creació de la rúbrica d’avaluació.
    • L’infant elabora un pla personal de treball i reflexió.
    • L’infant s’autoavalua i coavalua.

    - Participants en els processos d’avaluació, per exemple:

    • L’avaluació de les experiències d’aprenentatge es realitza en equip (no la realitza un sol docent, sinó un equip de docents).
    • Els infants i joves participen en el disseny de l’avaluació.
    • La família participa de l’avaluació de l’infant (mitjançant reunions, pautes d’observació, graelles...).

    - Informes del procés i dels resultats dels aprenentatges de cadascun dels infants i joves que contempli la doble valoració: la normativa segons uns objectius estandarditzats i, especialment, la criterial en funció de les seves capacitats i característiques individuals.

    RESULTATS OBSERVATS